<

Osnovni propisi akike – klanja kurbana povodom rođenja djeteta

Priredio: mr. Elvedin Pezić

  1. Vjerodostojni hadisi potvrđuju propisanost i pohvalnost akike, tj. klanja kurbana povodom rođenja djeteta.
  2. Vjerodostojni hadisi potvrđuju da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, zaklao kurban za svoje unuke Hasana i Husejna, za svakog od njih dvojice po dvije ovce.
  3. Jedan od razloga klanja akike jeste zahvalnost Allahu na blagodati potomstva.
  4. Većina islamskih učenjaka zastupala je stav da je akika pohvalna, a bilo je i onih koji su smatrali da je akika obaveza onome ko je imućan.
  5. Većina učenjaka smatra da su uvjeti koji se postavljaju za ispravnost životinje koja se kolje za Kurbanski bajram identični uvjetima za akiku: da se za kurban kolje životinja koja se ubraja u stoku (ovca, krava), da je životinja zdrava i bez fizičkih nedostataka, i da je dostigla starosnu dob preciziranu sunnetom Allahovog Poslanika.
  6. Zaklati akiku za novorođenče vrednije je nego da se protuvrijednost akike udijeli kao sadaka.
  7. Jedna od razlika između kurbana i akike jeste da je u kurbanu dozvoljeno da u klanju krave i deve učestvuje sedam osoba, za razliku od akike, kada neki učenjaci to nisu dopuštali, već su smatrali da se jedna životinja kolje za jedno novorođenče.
  8. Na osnovu vjerodostojnih hadisa, većina učenjaka smatra da se za muško novorođenče kolju dvije ovce, a za žensko jedna.
  9. Osoba koja bi zaklala samo jednu ovcu na ime akike za muško dijete, na taj bi način ispunila sunnet akike.
  10. Podjela mesa akike nije precizirana sunnetom Poslanika, tako da osoba koja kolje akiku može da podijeli sirovo meso, kao što se to čini prilikom podjele kurbanskog mesa, a može da ga ispeče i potom podijeli, ili da pozove komšije, rodbinu i prijatelje na zajedničko objedovanje.
  11. Kao što se kurban može dati nemuslimanima, isti propis važi i za akiku.
  12. Ako bi se akika klala na dan Kurbanskog bajrama, prema mišljenju većine učenjaka, jedna životinja nije dovoljna da bude i kurban i akika za novorođenče.
  13. Otac novorođenčeta je taj koji treba da snosi troškove akike, ali ako bi neko od rodbine ili poznanika želio da snese troškove akike, u tome nema ništa sporno.
  14. Sunnet je da se akika zakolje sedmog dana po rođenju djeteta, a ako se ne bi zaklala tada, može u bilo kojem drugom vremenu.
  15. Sedmi dan po rođenju djeteta jeste dan u narednoj sedmici prije dana u kojem se dijete rodilo. Naprimjer, ako je novorođenče rođeno u petak, akika se kolje u naredni četvrtak.
  16. Dozvoljeno je da se akika zakolje danju i noću, onda kada je to najlakše onome ko kolje akiku.
  17. Većina učenjaka smatra da se sedmog dana prvo kolje akika, a potom brije glava novorođenčetu.
  18. Dio učenjaka smatrao je da čovjek može sam za sebe da zakolje akiku ako to nisu učinili njegovi roditelji.
  19. Prema stavu većine učenjaka, prilikom klanja akike obaveza je izgovoriti bismillu, kao što se to čini kada se kolje bilo koja druga životinja.
  20. Prilikom klanja životinje dovoljno je u srcu imati namjeru da je to akika za novorođenče, a ako bi to čovjek izgovorio, ne bi pogriješio.
  21. Ako roditelji nisu u mogućnosti da akiku zakolju u mjestu gdje žive, nema smetnje da se akika zakolje u nekom drugom mjestu, gradu, državi.
<